Oosterbeek | Straten

Jacobaweg - Oosterbeek

Tuinman Evert Jan Gerritsen regelde een straat(naam)

Het hoffelijke gebaar van een blijkbaar lief- hebbend echtgenoot: Evert Jan Gerritsen heeft er voor gezorgd dat zijn vrouw Jacoba Janssen, (geboren 1844 te Renkum, overleden te Oosterbeek 1917), met een straatnaam werd geëerd. Tuinman Gerritsen woonde omstreeks 1900 op de hoek van de tegenwoordige Prins Hendrikstraat en Jacobaweg. Er lag destijds een smal pad dat de gemeente graag wilde verbreden, maar daarvoor was het nodig dat Gerritsen een stukje van zijn grond wilde verkopen. Deze ging akkoord als de nieuwe weg naar zijn vrouw zou worden genoemd.

History4Me

De hoek van de Jacobaweg (links) met de Van Toulon van der Koogweg met de op de zuidhoek liggende tweede gereformeerde kerk.

Van Jacobaweg naar Jacobapad

Op deze luchtfoto is de overgang van de Jacobaweg in het Jacobapad, rechtsonder, duidelijk te zien. Rechtsboven een massieve boom in de achtertuin van het huis “Heuveloord”.

History4Me

Middenboven, in het verschiet de Vogelweg en het achterliggende Stenenkruis.

Jacobalaan was kleiner en deels een pad

De plankaart van 1926 voor de Jacobaweg

Jacobaweg - Wonen, Bidden, Werken en winkelen

Het archief van de Jacobaweg bij Heemkunde Renkum is nog wat leeg. Enkele foto's geven een beeld van de Remonstrantse kerk, een huis en de parkeerplaats van Aldi en COOP.

Het Jacobapad

Het verlengde Jacobapad

Toen-Nu

Allerlei

Jacobaweg liep aanvankelijk tot aan de Heuveloordweg

De Jacobaweg liep aanvankelijk tot aan de Heuveloordweg waarna het als Jacobapad doorliep richting de Molenweg, zoals te zien is rechts naast de Remonstrantse Kerk. Aan het eind van het Jacobapad zien we rechts ervan het verenigingsgebouw “Thabor, gelegen aan de Molenweg. Het tweede pand van links is de villa “Vrede”. Op gelijke hoogte rechts het gebouw van de coöperatieve vereniging “Werkmansbelang”.