Oosterbeek | Straten

Bildersweg - Oosterbeek

Schilder als naamgever

De Bildersweg dankt haar naam aan Johannes Warnardus Bilders (geboren te Utrecht 1811, overleden te Oosterbeek 1890). Hij was één van de talrijke kunstschilders die in het landschap van de Veluwezoom inspiratie vonden. Ook Bilders (tweede) vrouw, Maria Philippina van Bosse, en zijn jong overleden zoon, Albertus Gerardus beoefenden de schilderkunst. Bilders kwam in 1841 voor het eerst in Oosterbeek. Hij woonde o.a. in de Parre en Rozenhage aan de Benedendorpsweg. Zijn eerste vrouw overleed in 1861 en in 1880 trad hij met Maria van Bosse in het huwelijk. Zij was een dochter van mr. Peter Philips van Bosse (1809-1879) die verscheidene perioden als minister van financiën en van koloniën optrad. Het echtpaar Bilders-van Bosse ligt op het oude kerkhof aan de Fangmanweg begraven.

Johannes Warnardus Bilders met zijn (tweede) vrouw Maria van Bosse en zoon Gerard Bilders.

1930-1935

De Bildersweg heeft haar naam officieel in het begin van de 20ste eeuw gekregen. Op de onderstaande fiets- en wandelkaart van rond 1930 staat de straat midden in de kaart met een zevental woningen en in de buurt een tweetal scholen (ULO School en de Openbare lagere school) én uiteraard de concertzaal.

De fietskaart van begin 1930 geeft een gedetailleerd overzicht van Heveadorp en Oosterbeek.

1818

We zien nog helemaal geen Bildersweg en Van Deldenpad in deze pré kadastrale kaart van 1818 (rood). Uiteraard is er ook nog geen Concertgebouw, want Jan Kneppelhout is pas 4 jaar. We hebben de Weverstraat die onderaan (geel) al redelijk gelijk loopt tot het knooppunt bij de dam, maar dan nog niet verder gaat. Duidelijk is dat de Van Eeghenweg in die tijd een belangrijke weg naar het noorden is. De Fangmanweg is goed te zien (groen), maar stopt net voor het huidige Bato's park. Iets verderop gaat de weg weer door. De Benedendorpsweg (blauw is de huidige loop van de weg) loopt in die tijd nog aan de "Rijn-zijde". Aan de straatzijde was de begraafplaats.

Deze historische kaart kan worden gedownload bij het Gelders Archief.

Bildersweg - Hoek van Deldenpad (1900 - Zuiden)

Bildersweg, hoek Van Deldenpad in zuidelijke richting. Het huis op de hoek herbergde de schoenmakerij/ tapperij van Maurits P. Wolffensperger, “in den Eng

Bildersweg met midden in beeld Pension Beau Séjour (Noorden)

De Bildersweg met op de achtergrond van links naar rechts, huize “de Pietersberg”, “Rijnheuvel”, Beau Séjour”, en bebouwing aan de Bildersweg, met rechts van “Beau Sejour” het pand waarin in de tweede helft van de negentiende eeuw M.P. Wolffensperger zijn café had.

Concertzaal aan de Natte (Rozen) Steeg

De Concertzaal aan de Natte Steeg met ervoor de villa die er tot WOII voor stond. Rechts het oude woonhuis/boekwinkel van G. Romijn, tevens uitgever van de Oosterbeeksche Courant, nu “Lindenhoek”, met ervoor de Wilhelmina-linde. Links bij de richtingaanwijzer de ingang van het pad over de Eng, later de Bildersweg. De Dr. Brevéestraat zou pas na WOII worden aangelegd ter hoogte van de heg op het midden van de foto. De rails van de TOL laten een enkelspoor zien.

De Eng met diverse grote villa's

De Eng met op de achtergrond Vreeberg, Roestenburg, tuinmanswoning van de Pietersberg en Rijnheuvel.

Toen-Nu

1881-2015

De ontwikkeling van de Bildersweg, het Van Deldenpad en het gebied ten oosten richting de Weverstraat is zeer groot als we de situatie van 1881 met die van 2015 vergelijken. De Zuiderbeekweg en de Docter de Brevéeweg zijn helemaal nieuw. Boven in beeld is duidelijk dat de Klompenschool (1343) er niet meer is terwijl er naar het zuiden daarvan nu wel een vijver is aangelegd. Op nummer 543 (bij de vijver) zat vroeger Fa. Wasserij J.A. van Hofwegen.

Allerlei

Villa Uilengeluk

Op Bildersweg 14 stond tot 1929 de villa “Uilengeluk” waarin de bekende Oosterbeekse kunstenares Wilhelmina Cornelia Johanna Cambier van Nooten (1881-1972) zich in 1921 vestigde. Met de kunstenaar Jan Schonk organiseert zij daar exposities. Voor de eerste expositie maakt Jan Schonk een fraaie, forse aquarel die bezoekers moet trekken.

De aankondiging van de eerste expositie in “Uilengeluk”, uitgevoerd door Jan Schonk in 1921

Brand verwoest de Villa

In 1929 gaat de villa door brand verloren en woont Wilhelmina Cornelia Johanna Cambier van Nooten op Unkschepad 3, hetgeen erop wijst dat schilders zich zeer op deze plek in de uiterwaarden van Oosterbeek thuis voelden. Ook de schilder Bonsen woont er tot 1938.