Baron van Brakellaan - Doorwerth

Van Brakellaan

De Baron van Brakellaan is genoemd naar Philippe Frédéric Antoine Jacques baron van Brakell, geboren ‘s-Gravenhage 29 september 1830, overleden Heelsum 5 mei 1918. Hij was heer van Wadenoyen en Doorwerth, burgemeester Doorwerth, lid Provinciale Staten van Gelderland. Trouwde te ‘s-Gravenhage op 22 januari 1881 met Anna Catharina van Dijk, geboren te ‘s-Gravenhage op 22 januari 1856 en overleden te's-Gravenhage 11 september 1921

Gedenkzuil Baron van Brakell

Baron van Brakellaan rond 1818

Het is duidelijk te zien op deze kaart.... Er bestond nog geen Baron van Brakellaan in 1818. Aan de linkerzijde zien we de Kabeljauwallee, en aan de rechterzijde de Breede weg (later de Kasteelweg). Aan de bovenzijde de weg van Utrecht naar Arnhem, nu bekend als de Utrechtseweg.

Omgeving Baron van Brakellaan rond 1818

Baron van Brakellaan in 1945

Duidelijk is dat de Baron van Brakellaan in deze periode zowel vanaf de Utrechtseweg, als de Van der Molenallee een stukje verhard is. De rest is een onverhard pad.

Omgeving Baron van Brakellaan in 1945

Baron van Brakellaan in 2016

Hier zien we de locatie van de Baron van Brakellaan. Van de Utrechtseweg tot de Ridder Robertlaan is het een weg met woningen aan beide zijden. Vanaf de Ridder Robertlaan tot aan de WA Scholtenlaan is het een verhard fietspad.

Omgeving Baron van Brakellaan in 2016

Toen-Nu